Cross Träning i Tisdags på Getinge!


Hasse Falkenberg


Tisdag cross träning




Highsider Magazine!


Cross Träning
Efter en tung helg senast i Monza är förberedelserna i full fart mot nästa race 12 Juni i Misano.
Teamet jobbar hårt och ska göra allt dom kan för att få fram riktigt bra motorer till resterande 8a VM tävlingarna.
Själv jobbar jag mycket och lägger mycket tid på träning för att hålla formen på topp. I Lördags gjorde jag årets första motocross träning, Kändes riktigt bra efter några pass och det gick fortare för varje varv. och det var skit kul vi var ett helt gäng som åkte dit och gasade lite. Nu ska jag försöka bytta ut ett gym pass i veckan mot motocross åkning istället, alltid bra att åka hoj oavsett var det är för något.


Race Monza
Detta har verkligen inte varit en bra helg, och bättre blev det inte på racet när jag väl hade kört upp mig 7 platser missade jag en nerväxling in i en av chikanerna och var tvungen att köra rakt fram, Eftersom det inte är någon avåkningson där utan asfalt hade dom målat upp som en liten väg 1 meter bred som man var tvungen att köra i och inta sin position som man hade innan svängen. Och jag tog det lugnt och dessutom släppte jag två extra placeringar för att va på den säkra sidan om att inte få någon bestraffning. Men tydligen åkte jag inte riktigt på den uppmålande vägen utan lite i jämte och blev då tvingad att åka i depå. Helt kass system hur lätt är det att se två målade smala linjer när man kommer där i hög fart.
In i depå och ut igen, men det räckte inte så långt jag blev 20:de men tack vare bestraffningen missade jag två poäng (14:de platsen) som jag skulle haft. Racet kändes grymt frustrerande att åka så mycket fortare i svängarna än vad dom jag åkte ihop med gjorde och ändå inte komma ifrån dom. Så fort jag körde om och två, tre man rakan efter.
Aja det är bara att bita ihop och åka hem och lösa problemet för som det är nu är det ingen mening att delta. Jag är ändå nöjd med min körning i helgen då jag vet att jag var en av dom snabbaste när det väl svängde.
Stort tack till teamet som gjort allt dom kan i helgen för att det ska gå bra!
//Alex
Morgon träning
Nu har vi kört sista träningen innan racet. Tills i dag hade vi ändrat lite till på fjädringen bak som gjorde att den styrde ytterligare lite bättre.
Körningen känns mycket bra och jag körde nästan samma tid som på kvalet i går, utan hjälp av någon på rakorna. Jag måste göra en bra start och ett bra första varv för att ha någon chans på ett bra race. Ska göra mitt bästa och hoppas på lite ny poäng i dag!
//Alex
Lördagens Kval
I eftermiddags kördes det andra och avgörande kvalet här på Monza banan. Det har varit en mycket tung och jobbig helg än så länge, denna bana är väldigt speciell och kräver fantastiskt mycket effekt för att kunna köra riktigt fort.
Teamet har jobbat hårt sedan Assen för att få till så bra motorer som möjligt in för denna helg, Och vi trodde att vi skulle kunna va med ganska bra då vi aldrig haft så här bra motorer tidigare enligt dynon. Men jag tappar alldeles för mycket tid på raksträckorna.
Jag har verkligen försökt göra mitt bästa för att sätta bra tider i helgen men det räcker ju tyvärr inte. I slutet på kvalet åkte jag med två andra förare för att kunna ligga i suget på dom på rakorna och trots att dom var i vägen för mig i svängarna så jag inte kunde köra så fort som jag gör när jag ligger själv blev varvtiderna mycket bättre tack vara hjälpen på rakorna.
Jag slutade på en mycket besviken 20:a plats.
Men helgen är inte slut än, I morgon är det race och då är det den gamla MAD ALEX som ska köra igen, och göra allt han kan!
//Alex
Här är några fina bilder från dagen iallafall:)

Fri träninig 2
Nu har vi kört lördagens första träning, i går kväll jobbade teamet hårt med att förbättra hojen till dagens körning. Pontus på Öhlins gjorde en ny sätting i gaffeln som blev klart bättre dock har jag fortfarande problem med chatter i fram däcket.
Träningen gick mycket bra körmässigt tycker jag, då vi jämför data med visa topp förare. Jag vet inte vad vi ska göra men något måste ske. När vi tittar data och jämför med Parkalgar är jag snabbare än deras förare i vissa svängar,kör lika i resten och kanske tappar lite i någon sväng.. Ändå är jag långt efter tidsmässigt. Känns som utvecklingen motor mässigt i Supersport har gått kraftigt framåt bara sista året.
Men det gick betydligt bättre än i går och jag ska göra mitt bästa att förbättra min start position på sista kvalet. Jag ska göra allt jag kan och gnälla på hojen är ingen mening innan jag är snabbare än Lowes i alla svängar!
Hörs efter kvalet.
//Alex
Monza Fredag
Nu var det äntligen dags igen!
Vi är redan uppe på den fjärde deltävlingen, denna gång är jag på Monza banan i Italien.
Efter en lätt sagt jobbig helg i Assen sist, är jag taggad på en revansch!
Vi har jobbat stenhårt på att uppdatera motorn, eftersom jag tyckte det var svårt att hänga med det andra förarna i Assen. Monza är en av det banorna vi kör på där det är viktigare att ha hög effekt, med tanke på att den har 3 riktigt långa raksträckor.
Efter en krasch/på körd i Assen som resulterade med en spricka i långfingret, tog jag det lugnt på första friträningen. Efter några varv när det var dags och ladda fick jag problem med ett för mjukt framdäck, samt fjädringsproblem.
Kval:
Hamnade lite dumt i början, mycket folk på samma ställe. Prövade ligga bakom några för att känna på hur den uppdaterade motorn går. Efter ett däcksbyte började kopplingen slira, så det var bara in i depå igen för att byta koppling. Efter en kvarts mekande var det bara 6 minuter kvar av kvalet, det vill säga att jag bara fick ett flygande varv. En personförbättring men inget jag är nöjd med.. känner att jag kan sänka mig mer!
Jag börjar dessutom bli lite orolig över mitt finger, denna banan kräver hårda inbromsningar vilket gör att jag belastar fingret hårt. Har inga ”jätte” problem när jag kör, men det känns inte bra när jag kommit in i depå och lugnat ner mig.
På kvalet körde jag som bäst 1.51.893 och det räckte till en 22a plats.
// Alex